Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Nußdorfský uzávěrový systém


V případě potřeby se vrata pod secesním Schemerlovým mostem (pojmenován po Josefu Schemerlovi, rytíři z Leytenbach, dvorním radovi, který vytvořil již v roce 1810 plány na regulaci Dunaje, zemřel však před její realizací v roce 1844) uzavřou a umožní rozdíl hladin mezi Dunají a dunajským kanálem až 3,5 m.
V případě potřeby se vrata pod secesním Schemerlovým mostem (pojmenován po Josefu Schemerlovi, rytíři z Leytenbach, dvorním radovi, který vytvořil již v roce 1810 plány na regulaci Dunaje, zemřel však před její realizací v roce 1844) uzavřou a umožní rozdíl hladin mezi Dunají a dunajským kanálem až 3,5 m.

Popis

Nußdorfský uzávěrový systém je soustava vodních děl na severovýchodním okraji Vídně, v místě, kde do řeky Dunaje vybíhá Brigittenauská ostruha, na pobřeží pod železniční stanicí Heiligenstadt. Základními prvky systému jsou uzavíratelná vrata Dunajského kanálu a zdymadlo, které mohou oddělit kanál protékající městem od samotného Dunaje, jehož hladina tak mezi ochrannými hrázemi může v době povodně vystoupit až o 3,5 m nad hladinu kanálu.

Historie

Uzávěrový systém se společně s regulací Dunaje v okolí Vídně začal budovat v roce 1894 pro laiky stěží uvěřitelnou metodou spouštění kesonu pod dno řeky na skalní podklad. Keson - vlastně několik metrů vysoký betonový zvon o ploše úžasných 732 m2 byl vybudován na povrchu Brigittenauské ostruhy a vybaven pěti větracími komíny napojenými na systém stlačeného vzduchu. Přetlakovou komorou posléze do zvonu vstoupili dělníci, kteří po dobu několika měsíců podkopávali keson a ten vlastní vahou a vahou betonu nad ním budovaných základů klesal do nepevných hornin pod ostrovem až do hloubky 25 m pod hladinu řeky. Nemohlo ovšem dojít k zaplavení kesonu vodou zespodu, neboť stlačený vzduch z kompresoru vyrovnával tlak vody v hloubce a dělníci tak byli v bezpečí před utopením
Zdymadlo umístěné nedaleko vrat umožňuje proplout lodím o délce až 85 m, šířce 15 m a ponoru 3,5 m do Dunajského kanálu, který byl v době stavby uvažován jako perspektivní zimní přístav (narozdíl od Dunaje nebyl ohrožován plovoucími krami). V roce 1966 bylo zdymadlo automatizováno.
Zdymadlo umístěné nedaleko vrat umožňuje proplout lodím o délce až 85 m, šířce 15 m a ponoru 3,5 m do Dunajského kanálu, který byl v době stavby uvažován jako perspektivní zimní přístav (narozdíl od Dunaje nebyl ohrožován plovoucími krami). V roce 1966 bylo zdymadlo automatizováno.
(ale vystaveni nebezpečí kesonové nemoci z prudké změny tlaku při výstupu z kesonu). Mistrovského úkolu tehdejšího stavitelství se zhostila firma Redlich stejnojmenného inženýra z Hodonína, která patřila k nejvýznamnějším v Rakousku-Uhersku (stavba Taurské dráhy s 8,5 km dlouhým tunelem, největšího kamenného mostního oblouku o délce 86 m u Terstu nebo známého viaduktu u Noviny).

Jako další součásti uzávěrového systému bývají označovány Schemerlův most a administrativní budova v ryze secesním stylu a v roce 2005 dobudovaná podzemní vodní elektrárna osazená 12 turbínami o celkovém výkonu 5 MW.

Zdroje

  1. Nußdorfer Wehr und Schleusenanlage. http://eng.archinform.net/projekte/5185.htm.
  2. Bauer, Z., Stavební podnikatelé minulosti, 3. část seriálu, Stavební ruch se stěhuje k vodě. Zakládání 2011, 23 (3), 4.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 12460×, naposledy dne 3. 5. 2024 v 14:11.

Texty na téma Nußdorfský uzávěrový systém

Zpět | Nahoru

Tunel řeky Wien
Téma:
Tunel řeky Wien
Velkolepá přestavba toku řeky Wien skrze Vídeň se uskutečnila v letech 1894-1901, tedy v době, kdy bylo město metropolí nejen rakouskou, ale také moravskou…
Wien
Téma:
Wien
Wien, česky Vídeň je hlavní a současně největší město Rakouska. Mezi architektonické skvosty Vídně patří soubory sociálního bydlení Karl-Marx-Hof či s…
Nußdorfský uzávěrový systém
Téma:
Rakousko
Stát jižně od Česka, jehož hlavním městem je Vídeň.…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: